2012. március 5., hétfő

Fodrászat művészete

Ma felmerült maga a fodrászat iparága és annak menete, ebből jött a gondolat, hogy végiggondolva mindent miről is szól ez az egyszerűnek tűnő, de mégis mennyire komplex művészeti ág.
A fodrászat munkájáról elmondhatnánk, hogy jön a kuncsaft és fizet azért, hogy levágják a haját, de nem teljesen igaz. Fizetni egy termékért szoktunk, ami nem csak maga a fizikai hajvágásról szól, hanem egy szolgáltatásból, ami mélyebben belegondolva nem is olyan egyszerű. Maga a fodrász szemszögéből nézve mondhatjuk, hogy jön a vendég, levágja a haját és vége. Viszont ennyire egyszerűen nem állhat hozzá a témához, mert maga a vendégekből él és ahhoz, hogy hosszútávon megéljen, pozitív élményt kell hagynia minden egyes vevőben, ami nem egyszerű egy ilyen szakmában mivel több kényes területet is érintünk. Első kényes terület maga a kuncsaft hajkoronája, mert ezzel az ember az utcára lép és tömegek közé megy, illetve tükörbe nézve e frizura néz vissza rá. Ez mégsem a nehezebbik része, mert a fodrász évekig tanulja és gyakorolja a technikákat, hogy tényleg minőségi munkát tudjon végezni.
A nehezebbik része a fodrászati szolgáltatás, ami nem csak hajvágásból áll, hanem a vevő az ajtón belépésétől egészen a kilépéséig tart, aminek minden egyes pillanata fontos és meghatározó lehet a fodrász és a kuncsaftjai között. Amikor belép a vevő, első benyomásait a szalon kinézete és az emberek öltözete határozza meg, amit egy jól megválasztott dizájnnal meggyőzhető, hogy első osztályú szolgáltatásban lehet része. Ezt követi, a megszólítás és a kapát és táska elhelyezés úgy, hogy lássa, de legalább a tükörből látható legyen és a levágott hajszállak ne tapadjanak rá a lerakott dolgokon. Itt tud kezdődni a fodrászati munka, ami szintén fontos, hogy figyelmet kapjon a kuncsaft, mert ő fizet és szeretné, ha fontos lenne, legalább hogy éreztetve legyen vele, gondolok itt, hogy érdeklődni a foglalkozás iránt, vagy családja, akár hobbijáról kérdezgetni. Megjegyezendő, hogy nem mindenki szereti ha kérdezgetik. Találkoztam olyan fodrásszal, aki annyit kérdezett, hogy később inkább kerülni akartam, mert idegesítő volt túlzott kíváncsisága. Erre rá kell érezni és figyelni, hogy a vevő mennyire igényli e a beszélgetést. A másik, ami fontos, hogy a fodrászon lássa, hogy szereti a haját vágni és érdekli, hogy a szalonból kilépés után tényleg jól fog e kinézni. Ezt egyszerűen éreztethetjük, ha a tükörben, illetve különböző szögekből nézzük a készülő frizurát, nem véletlen, hiszen a tükörben minden egyes lépés látható, akár ha csak azt hiszi az ember, hogy elmerült gondolataiban, ha csöndben ül. A befejező szakaszban mindenféleképpen be kell állítani a frizurát tökéletesre, mert ez az eredmény és ez az az állapot, amiért fizetni fog. A tökéletesen levágott és divatos frizura.
A kész haj után már csak a fizetés és az elköszönés marad, aminél nagyon sok múlik. Az emberek szeretik azt, hogy nem csak a pénzért vág valaki hajat, hanem mert örömét leli benne és csak egy bónusz a pénz érte. A fizetést a vevő kezdeményezze, és ne várjunk, mint egy kutya a csontra, viszont, ha látni, hogy már menni akar és csak áll egyhelyben, akkor azonnal ott kell lenni, mert lehet, hogy siet és ne tartsuk fel, akár ha megtudtuk, hogy még van 1 órája átérni a szomszédba. A kabátot akár visszasegítjük rá és a kezébe adjuk a táskáját, még egy pozitív haj megtekintést tehet a fodrász, hogy tényleg érezhető legyen a változás a hajában.
Sokáig egyszerűen tekintettem erre a szakmára, de ahogy belegondol az ember valahogy kikapcsolódni is megy az ember. Ki beszélgetni, ki a hajmosás közbeni fejmasszázs miatt, ki egyszerűen csak a változásért, de egyben közös, hogy igényt elégít ki és a vevőnek jó érzés, hogy ő fontos, mert mindenki szeret a középpontban lenni, mégha nem is központi személy.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése